Мета : ознайомити дітей з актуальністю проблеми насильства у шкільному
середовищі, навчити їх розрізняти види насильства та розробити відповідну стратегію поведінки у ситуаціях ризику,
аргументувати свої дії з попередження насильства на основі власної
відповідальності, виокреслити механізм захисту прав дітей.
Хід виховної години з елементами тренінгу
Вступне слово. Сьогодні, діти,
ми з вами відправимося в подорож по безкрайніх просторах світового океану прав
і обов’язків, навчимося долати насильство в учнівському середовищі, шанувати
закони України. Збагатимо свої знання з правової свідомості, будемо вчитися
захищати себе від жорстокого, агресивного ставлення інших, поважати один
одного, допомагати долати труднощі.
1. Мозковий штурм „Що таке насильство,
його прояви”
Мета – розширити знання учнів щодо поняття „насильство”, сфокусувати
увагу дітей на актуальній проблемі людства.
Завдання – учням пропонується написати, що таке насильство, його
прояви на основі власних знань, особистого бачення цієї проблеми. Діти
зачитують власні визначення.
Вчитель пропонує власний варіант визначення насильства.
Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини
по відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають
шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку. Насильство
є демонстрацією сили і бажанням здобути цілковитий контроль та владу над іншою
стороною..
Слова, які характеризують насильство – жорстокість, агресія, погроза,
ґвалт, силування, примус.
2. Вправа „Міф чи реальність”
Мета – розширити систему знань учнів щодо проявів насильства в
учнівському середовищі.
Завдання – дітям пропонується прослухати факти про насильство та
виявити, що являється правдою, а що ні. Для цього їм надаються дві картки з
позначками „так”, „ні”.
Перелік запитань:
1.
Насильство має і позитивні сторони (НІ);
2.
Використання нецензурних слів дитиною по відношенню до іншої не є проявом
насильства (НІ).
3.
Насильство – це коли видно сліди на тілі жертви (НІ).
4.
Б’ють заслужено (НІ).
5.
У школі найбільш розповсюджене психологічне насилля, використання
нецензурних слів однієї дитини по відношенню до іншої (ТАК).
6.
Дитина, яка потерпає від насильства повинна мовчати про це (НІ).
7.
Хлопці схильні до проявів насильства більше, ніж дівчата (ТАК).
8.
Насильство не карається законом України (НІ).
9.
Насильство – це ознака мужності дитини у школі
(НІ).
10.
З 11 років дитина несе адміністративну відповідальність перед
законом (ТАК).
11.
Розповідати, про те, що над Вам були здійснені насильницькі дії – це
ознака слабкості дитини
(НІ).
12.
Кримінальна відповідальність неповнолітніх настає з 16 років (ТАК).
13.
Особи, які чинять насильство – психічно хворі (НІ).
14.
Насильство – це не злочин, а нормальне явище у школі (НІ).
15.
Міліція не повинна втручатися у вирішення проблеми насильства (НІ).
(На дошці):
·
гнів,
·
прихильність до
інших людей,
·
терплячість,
·
почуття гумору,
·
чуйність,
·
залякування,
·
уміння володіти
собою,
·
доброзичливість,
·
постійна критика,
·
уміння слухати
співрозмовника,
·
висміювання,
·
здатність до
співпереживання,
·
приниження,
·
милосердя,
·
довіра,
·
людяність.
Завдання для
учнів – Із запропонованого виберіть
ті риси,які, на Вашу думку, допоможуть уникнути насильства. Поясніть свою
думку.
Учитель. Насильство в жестах чи словах,
приховане чи явне, насильство в школі чи в сім’ї, воно існує в суспільстві, яке
байдуже до людей.
Насильство
фізичне чи психологічне, пережите чи уявне, приховане в нас самих, в наших
думках і вчинках, воно живе в нас та посеред нас. Насильство — це не те, що
трапляється тільки з іншими, це те, що стосується кожного з нас. Що з ним
робити? Як розпізнати? Як визначити межу між позитивною енергією та руйнівною
силою? Як уберегти себе та інших від цієї сили?
Презентація «Насильство» (додаток 3)
1-й
учень.
Жорстоке ставлення до дитини проявляється в таких формах:
поводження з дітьми, як зі
слугами;
покарання, поводження, як з
підлеглими;
відмова повідомляти про рішення,
що стосуються опікунства.
2-й
учень.
Погрози:
а) кинути дитину;
б) завдати фізичної шкоди,
ізоляція;
в) самогубства.
3. Вправа „Види
насильства”
Мета - навчити учнів розрізняти види насильства, давати їх
характеристику, виховати людську гідність.
Завдання – дітям демонструються різни види картинок, що стосуються
насильства, необхідно детально їх вивчити та виявити, який саме вид насильства
зображений та підняти відповідну картку з написом.
Обладнання: набори карток по видам насильства – фізичний, сексуальний,
психологічний, економічний.
Міні-лекція «Що таке насильство?»
Можна виділити чотири типи жорстокого поводження з дітьми.
1. Фізичне насильство — невипадкове завдання тілесних ушкоджень.
2. Сексуальне насильство — використання людини для отримання сексуального
задоволення.
3. Занедбаність — нездатність батька або особи, яка доглядає за дитиною,
забезпечити основні потреби дитини в їжі, одязі, житлі.
4. Психологічне насильство — відсутність у родині доброзичливої, здорової
атмосфери. Може виявлятися у:
• зневазі — послідовній нездатності батьків чи особи, яка здійснює догляд,
забезпечити дитині необхідну підтримку, увагу, турботу;
• жорстокому поводженні — хронічних приниженнях, образах і висміюванні
дитини, знущанні з неї.
Види насильства та їх характеристика:
1. Приниження особи, брудні лайки, образи - психологічне насильство;
2. Побиття - фізичне насильство;
3. Примус до сексуальних дій - сексуальне насильство;
4. Тілесні ушкодження - фізичне насильство;
5. Повне вилучення або обмеження коштів - сексуальне насильство;
6. Вигнання дитину з дому – економічне насильство;
7. Спроби задушення - фізичне насильство;
8. Проституція - сексуальне насильство;
9. Втягнення дітей до вживання алкоголю та наркотиків - фізичне насильство;
10. Обмеження свободи дій - психологічне насильство;
11. Використання зброї - фізичне насильство;
12. Жебракування - економічне насильство;
Гра «Як би ви
почувалися, коли б…» (10 хвилин)
Мета: навчити
думати про наслідки знущання, нехтування та інші види неприхильного ставлення;
розпізнавати свої та чужі почуття і налагодити зв'язок між ними.
Матеріали:сигнальні
картки (по 10 на кожного учня); маркери; допоміжні канцелярські приладдя
(олівці, маркери, липка стрічка).
Стіл і парти ваших учнів ставляться у коло. Роздаються кожному учневі 10
сигнальних карток і маркер. Протягом першої частини вправи учні записуватимуть
на картках слово, відповідне їхньому станові в запропонованих обставинах: як би
вони почувалися, коли б … (для кожної з описаних ситуацій). Прочитавши опис
ситуації, учні: 1) піднімають власну
картку почуттів і дивляться на картки
інших учнів у колі; 2) в різних учнів
одна й та сама подія може викликати безліч почуттів, причому всі вони
обґрунтовані, бо кожен сприймає ситуацію по-своєму.
Сигнальні картки
Як би ти почувався, коли б…
·
Хтось кепкував із твоєї зовнішності?
·
Ти виграв головний приз змагання?
·
Тебе останнього запросили до спортивної
команди?
·
Схвалили якусь твою діяльність?
·
Хтось образливо тебе назвав?
·
Хтось допоміг тобі розв’язати проблему?
·
Ніхто не хотів із тобою спілкуватися?
·
Хтось прийняв тебе в свою компанію?
·
Ти не мав що їсти і був змушений
жебракувати?
·
Хтось узяв тебе за руку чи обійняв, коли
ти був наляканий або почувався самотнім?
Вправа
«Надірване серце»
Мета: розвинути
співчуття в учнів; виробити усвідомлення дій, спрямованих на пригнічення і
підтримку; формувати переваги позитивної взаємодії.
Матеріали:
велике паперове серце зі словами «Я важливий»;
розповідь про дитину, яку пригнічували її батьки, рідні брати чи сестри,
учителі й/або однолітки.
-
Що таке пригноблення, і наведіть приклад такого ставлення. (Пригноблення – це така
лінія поведінки, що примушує когось почуватися зле через слова – прізвиська і
глузування – чи через дії, наприклад, ігнорування когось). НЕ записуйте ці
приклади на дошці, оскільки це може викликати їх наслідування.
Розповідь про дитину, яку
пригнічували
Якось уранці в кімнаті Петрика звичайно
продзвонив будильник, але хлопчик не підвівся з ліжка. Хвилин через 10 його
мама прочинила двері в кімнату. «Ну ж бо, поквапся! – сказала вона. – Знову
спізнишся до школи. Ледацюга!» (РОЗРИВ)
«Мамо, я захворів», - відповів Петрик.
«І чому ти завжди поводишся як
маленький?» (РОЗРИВ) – відповіла мама.
– Тобі завжди погано, коли в розкладі є фізкультура. Вставай і збирайся. Твій
брат уже майже готовий».
Петрик швидко вдягнувся і вийшов на
кухню. Його старший брат Андрій щойно закінчив снідати. «Я пішов, мамо», -
сказав Андрій.
«Зачекай на Петрика», сказала мама.
«Цей телепень (РОЗРИВ) завжди спізнюється,
- заперечив Андрій. – Я не хочу пропустити автобус».
Одначе хлопці – старший брат і Петрик –
встигли на автобус саме вчасно. Та коли двері зачинилися й автобус рушив,
Петрик згадав, що його домашнє завдання залишилося в кімнаті.
Петрик запитав водія, чи не можна
зачекати, поки він збігає по домашнє завдання. «Ти що, дурний? (РОЗРИВ) Це тобі
не таксі. Ще й запізнення одержиш». (РОЗРИВ)
Прийшовши до школи, Петрик попередив
учительку, що забув домашнє завдання вдома. Вона сказала: «Це вже вчетверте за
місяць, Петрику. Ти взагалі сідав за уроки? Я починаю думати, що ти мені
брешеш. (РОЗРИВ) Боюся, мені доведеться поговорити про це з твоїми батьками».
Петрик любив спортивні ігри, але
ненавидів фізкультуру, бо був найменшим серед хлопців. Того дня вони мали грати
на уроці в баскетбол, який Петрик терпіти не міг. Учитель попросив дітей
розділитися на дві команди, «Левів» і «Тигрів». За десять хвилин кожна команда
порахувала по десять гравців, і тільки Петрик залишився сам-один. (РОЗРИВ)
Капітан команди «Леви» сказав: «Ми його
не хочемо – він погано грає». (РОЗРИВ)
«Який із нього тигр? Він радше наляканий
кіт!» (РОЗРИВ) – додав капітан команди «Тигри», і всі хлопці розреготалися.
(РОЗРИВ)
Зрештою вчитель призначив Петрика до
команди «Леви». Але хлопець усю гру просидів на лаві запасних, бо капітан не
допустив його до гри. (РОЗРИВ)
Того дня після уроків брат Петрика Андрій
грав поблизу будинку з друзями в футбол. Порівняно з баскетболом Петрикові
значно більше подобався футбол. Це була його улюблена спортивна гра. Тому
Петрик попросив Андрія прийняти його до команди. Але Андрій відмовив. «Нізащо,
- заявив він. – Ти все зіпсуєш». (РОЗРИВ)
Мама хлопців почула це і сказала: «Тобі
слід прийняти брата до гри, Андрію». «Але ж, мамо, він такий незграбний, (РОЗРИВ)
– відказав Андрій. – І весь час плутається під ногами». (РОЗРИВ)
Тест «Насильство»
Цей елемент зустрічі є не лише діагностичним, а й активізує знання
учасників тренінгу, що допомагає провести наступний етап не лише методом
міні-лекції, а й методом мозкового штурму.
Ведучий. Дайте відповіді на запитання («так» або «ні»), наведені нижче.
1. Чи карають фізично твоїх друзів їхні батьки?
2. Тебе ображають твої брат чи сестра?
3. Чи було так, що батьки ставилися до тебе байдуже?
4. Чи було так, що близькі родичі ставилися до тебе байдуже?
5. Твої батьки лають тебе?
6. Чи можеш ти сказати про свою родину, що вона неприязно ставиться до
тебе?
7. Чи траплялося так, що вдома з тебе насміхалися?
8. Чи є в тебе знайомі, чиї батьки знущаються, постійно ображають їх?
9. Чи були ви вдома свідками насильства (фізичних ушкоджень)?
• ПАМЯТАЙТЕ!
• Ти маєш право відмовитися робити те, до чого тебе примушують силою
або образливими, злими словами.
• Ми подібні, але всі різні.
• Твоя власність належить тільки тобі.
• Ти маєш право на допомогу.
• Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і
любов!
14. Підведення підсумків. Рефлексія.
13.Підсумкова бесіда.
- Як зробити наше життя кращим, добрішим? Протягом тисячоліть люди шукали
відповіді на ці питання. І ось яке «золоте правило» винайшли. Зачитуються
вислови.
Завершується заняття оптимістичною дитячою піснею, та читанням вірша:
Мій улюблений світ –
Без насильства.
Без жорстокості, болю, зла.
Тут народом складена пісня
Містить тільки хороші слова.
Мій улюблений світ –
Без насильства,
Де немає страждання й війни,
Де розквітла калина барвиста
І пісень не почуєш сумних.
Мій улюблений світ – це не казка
А реально щасливе життя.
Бо звільнивши наш світ без насильства
Можна сміло іти в майбуття.
4.Прощання «Передай імпульс по колу»
Учасники зустрічі стають у коло та беруться за руки. Потиском по колу
передають «імпульс», на знак єдності та прощання.
ЩОБ ВБЕРЕГТИСЬ ВІД
НАСИЛЬСТВА
- Попереджай батьків, куди, з ким ідеш, коли повернешся.
- Не заходь у підвали, підсобні приміщення, у машини.
- Якщо ти десь затримався, передзвони батькам, попроси, щоб тебе
зустріли.
- Постарайся, щоб твій маршрут проходив не через ліс, парк.
- Якщо тобі здалося, що тебе хтось переслідує, перейди на іншу сторону,
зайди в магазин, звернись до дорослих.
- Якщо тебе зупинили і попросили показати дорогу, постарайся пояснити на
словах, не сідаючи у машину.
- Якщо незнайома людина відрекомендувалась другом твоїх батьків, не
спіши запрошувати її додому, попроси зачекати їх приходу на вулиці.
-
Якщо при вході у під'їзд ти помітив
незнайомців, зачекай, доки хто-небудь із сусідів не ввійде разом з тобою. Не
входь в ліфт разом з незнайомими,
-
Уникай ситуацій, які можуть призвести до
насильства.
-
•
Говори спокійно і впевнено.
-
•
Дай агресору можливість зупинитися.
-
•
Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
-
•
Не прагни помсти ворогам. Вмій просити пробачення.
-
•
Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва!
Немає коментарів:
Дописати коментар